Wednesday 11 December 2013


pagi tadi tengah berblog walking  terjumpa contest ni http://www.maeraismail.com/.....tak salah joinkan....lagipun contest nie menjurus kpd kbaikan........so ...mai pakat join contest ni

okey then aku dah nak start bercerita..........................ready ~
semua cerita ada mukaddimah....pembukanya..........permulaannya....macam tu jugak hidup kita.setiap detik yang cuba mengajar kita tentang kehidupan dan almost mendewasakan kita......untuk diceritakan dalam entry nie mungkin tak sepanjang kisah yang berlaku dalam hidup aku.PERASAAN NYA JUGA TAK DAPAT DIRASAI OLEH SEMUA..masa tu umur aku setahun jagung...darjah enam....masa tu solat aku belum sepenuhnya...pergantungan pada Allah pun lemah sangat....solat tu buat main main jer........maklumlah terasa diri ni macam budak kecik lagi.............kesalahan kedua aku ..........aku suka sangat gelak kuat...kalau dengar aku gelak macam perempuan gatal jer..[aku tak malu cakap macam tuh]
 abah slalu je pesan .....anakku ,kurangkan ketawamu kerana sungguh ia akan mematikan hati
masalah nya ada aku kesah .......itu aku punya pasallah kan ...tapi tak pasal-pasal aku berdosa dengan Allah dan ayah aku..kesalahan ke tiga ...aku suka menyibuk hal orang lain ....sampai macam macam jadi kat aku...ada orang fitnah aku macam -macam....masa tu aku persoalkan keadilan Allah
........ya Allah apasal lah hidup aku ni susah sangat ...apasal perkara yang terjadi buruk benar ......dua minggu lepas tu,
peperiksaan UPSR berjalan,masa tu cikgu math aku benci kat aku pasal kejadian fitnah besar tu........
segalanya macam huru hara ketika aku jawab peperiksaan....and i am very sad to know yang result UPSR aku tak cantik sangat ...nak cakap aku tak pandai...slalu result aku boleh dikatakan gempak........masa tuh aku sedar yang Allah menguji aku ........aku sedih sangat....dan apa yang aku tahu aku perlu jumpa Tuhan aku ...........Allah bagi ujian ni sebab dia nak aku sedar dosa aku ..dia nak hapuskan dosa aku..........aku mula blajar agama sedikit demi sedikit dan rujukan utama aku adalah buku peringatan bagi yang lupa....kat situ ada tertulis



manusia jika kau tahu bertapa ruginya engaku ketawa sedangkan neraka hanya dibelakangmu.......aku rasa takut sanggat masa baca peringatan ni..memanglah hanya peringatan tetapi peringatan ni lah buat aku dekat dengan tuhan .......solat aku dah cukup ..pergantunggan pada tuhan semakin kuat ...aku makin yakin Allah tu dekat ...dan aku berpegang teguh dengan ayat seribu dinar.......ayat tu kuat menyata kan jika kita yakin pada Allah ...pasti ada jalan keluar bagi masalah kita ...........Allah tak zalim kita yang tengah zalimi dirisendiri...........aku juga bertekad nak jadi anak solehah..nak dengar cakap ayah aku ...sebab aku tak nak ayah aku masuk neraka ......aku nak doa aku dapat selamatkan mak bapak aku dari neraka jahannam.......Alhamdulillah sekarang aku adalah aku yang baru.........moga Allah bagi kekuatan untuk teruskan hidup aku dengan redhanya

ingat perbuatan kita walau sebesar zarahpun akan dikira.........
oleh itu hijrah lah dirimu wahai manusia manusia yang menginginkan shurganya















No comments: